"Απολαμβάνοντας τον πόνο"

Ενημερώθηκε: Αυγ 15

Μεταφέρω εδώ ένα εντυπωσιακό γράμμα από την εκπαίδευσή μου στο Compassion Course με τον Thom Bond , Ιδρυτή και Διευθυντή του κέντρου Εκπαίδευσης Μη Βίαιης Επικοινωνίας στη Νέα Υόρκη NYCNVC

NYCNVC Nonviolent Communication Training Center
κέντρο Εκπαίδευσης Μη Βίαιης Επικοινωνίας στη Νέα Υόρκη NYCNVC

Μου αρέσει η ιδέα γιατί μου θυμίζει ότι ο πόνος μπορεί να είναι καλό πράγμα. Στην αρχή, η ιδέα ότι θα μπορούσα να απολαύσω τον πόνο, μου φαινόταν παράλογη ή παράδοξη. Τώρα, καθώς κοιτάζω πίσω, βλέπω ότι ο πόνος με εξυπηρετούσε πάντα, πάντα έκανε τη ζωή μου πιο υπέροχη - και τελικά, μπορώ να τον απολαύσω.


Ο πόνος είναι μέρος της ζωής

Υποψιάζομαι ότι όλοι μπορούμε να κοιτάξουμε πίσω και να σκεφτούμε στιγμές που έχουμε βιώσει πόνο. Με τον "πόνο" εννοώ οτιδήποτε, από ένα ήπιο "ανεκπλήρωτο" συναίσθημα όπως είμαι "ενοχλημένος" έως τη βαθύτερη αίσθηση "καταστροφής". Ο πόνος είναι τόσο μέρος της ζωής όσο η ίδια η αναπνοή. Έτσι, η σχέση μας με αυτόν μπορεί να καθορίσει πόσο συνδεδεμένοι ή αποσυνδεμένοι είμαστε από τη ζωή μας. Εάν τον φοβόμαστε ή προσπαθούμε να μην τον αισθανθούμε, διαχωρίζουμε κυριολεκτικά τον εαυτό μας από τη ζωή μας.

Γιατί θα ήθελα να νιώσω πόνο;

Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι μιλάω με τον φίλο μου στο διάδρομο της πολυκατοικίας μου και καθώς συζητάμε, κλίνω πίσω σε ένα σωλήνα ατμού, ο οποίος έχει θερμοκρασία επιφάνειας 116 οC. Θα ήθελα να νιώσω αυτόν τον πόνο; Φυσικά θα το ήθελα! Διαφορετικά, πώς θα ξέρω να σταματήσω να ακουμπάω στον καυτό σωλήνα; Ναι, θέλω να νιώσω αυτόν τον πόνο γιατί με καθοδηγεί. Αυτή η ιδέα μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις οδυνηρές καταστάσεις. Ο πόνος με βοηθά να καταλάβω τι είναι ευεργετικό για μένα και τι όχι, τι λειτουργεί για μένα και τι όχι.

Η ταλαιπωρία είναι προαιρετική

Όταν δέχομαι τις οδυνηρές εμπειρίες της ζωής μου ως μαθήματα, καθώς η ζωή μου λέει να κάνω κάτι διαφορετικά, η ζωή μου αναπόφευκτα γίνεται πιο υπέροχη. Δεν μπορώ να σκεφτώ ένα περιστατικό όπου ο πόνος μου δεν προσπαθούσε να μου πει κάτι. Μπορώ, ωστόσο, να σκεφτώ πολλές φορές όπου απέφυγα ή καταπίεσα τον πόνο μου και αύξησα ή παράτεινα την κατάστασή μου. Που έφτασα να υποφέρω.

Η ταλαιπωρία μπορεί να εμφανιστεί με πολλές μορφές: παραμονή σε μια σχέση που δεν λειτουργεί, παραμονή σε μια εργασία που δεν ικανοποιεί ή είναι βαρετή, ακόμα και το να τρώμε τρόφιμα που υποβαθμίζουν την υγεία μας. Εάν είμαστε πρόθυμοι να αισθανθούμε και να αγκαλιάσουμε τον πόνο μας, μπορούμε να αποφύγουμε τον πόνο.


Γιατί λοιπόν δεν αγκαλιάζουμε όλοι τον πόνο μας αυτήν τη στιγμή;

Πόσοι από εμάς μάθαμε ότι ο πόνος δεν έχει σκοπό παρά να μας βλάψει; Πολλοί από εμάς έχουν μια ζωή καλά αναπτυγμένων συνηθειών καταστολής ή αποφυγής του πόνου, απλώς και μόνο επειδή δεν εξυπηρετούσε κανένα σκοπό για εμάς. Χωρίς τη δυνατότητα να συνδέουμε τον πόνο με τις ανάγκες μας και να κάνουμε αιτήματα ή να θέτουμε όρια, πραγματικά δεν άξιζε να αισθανθούμε ή να συνδεθούμε μαζί του. Πολλοί από εμάς έχουν μάθει να χρησιμοποιούν το θυμό και να κατηγορούμε τους άλλους για να μετακινήσουμε την εστίασή μας από τον πόνο μας και σε κάτι ή σε κάποιον άλλο.

Η νέα μας πρόκληση και ευκαιρία

Καθώς εξασκούμαστε να παρατηρούμε τα συναισθήματα και να τα συνδέουμε με τις ανάγκες, όλα τα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένων των οδυνηρών, αναλαμβάνουν έναν νέο και ζωντανό ρόλο στη ζωή μας. Μπορούμε να φτάσουμε σε ένα μέρος όπου δεν υπάρχουν «κακά» συναισθήματα - υπάρχουν απλά συναισθήματα, οι οδηγοί μας για να μας βοηθήσουν να ζήσουμε μια πιο υπέροχη ζωή. Και ναι, μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να θυμόμαστε ότι ο πόνος είναι καθοδήγηση, ειδικά όταν είναι έντονος και θέλουμε να επιστρέψουμε στις παλιές μας συνήθειες καταστολής ή κατηγορίας και θυμού.

Όπως λέει και η παροιμία, "Αν συνεχίζετε να κάνετε αυτό που κάνετε, θα συνεχίζετε να παίρνετε αυτό που παίρνετε". Η «απόλαυση του πόνου» μας θυμίζει ότι μπορούμε να σκεφτόμαστε και να ζούμε διαφορετικά.


Thom Bond


Ιδρυτής και Διευθυντής του κέντρου Εκπαίδευσης της Μη Βίαιης Επικοινωνίας στη Νέα Υόρκη NYCNVC


Home Page

ANASANA

Επιστήμη

& Τέχνη

ANASANA από την Ευαγγελία Σερέτη

Mail: anasana.gr@gmail.com

Τηλέφωνο: 697-602-4760

  • Facebook