Mindfulness

Ενημερώθηκε: Σεπτ 12

Είναι η τέχνη της διεύρυνσης της επίγνωσης - της συνειδητότητάς μας. Λέγεται και ενσυνειδητότητα, και αποτελεί έναν συγκεκριμένο τρόπο να δίνουμε προσοχή στην κάθε στιγμή. Ενέχει την σκόπιμη διερεύνηση της προσοχής μας, ώστε να έρθουμε σε επαφή με όλες τις αισθήσεις μας, και με ό,τι συμβαίνει τόσο στον εσωτερικό μας κόσμο, όπως στο σώμα μας, τόσο και στο εξωτερικό περιβάλλον τη δεδομένη στιγμή. Ο τρόπος που δίνουμε την προσοχή μας στην κάθε εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο.

Σκοπός είναι μέσω της ενσυνειδητότητας, το άτομο να αντιμετωπίζει την κάθε εμπειρία με μια ήρεμη και ειλικρινή περιέργεια. Μέσα από αυτόν τον τρόπο κάθε εμπειρία, κάθε σκέψη, κάθε βίωμα ή σωματική αίσθηση, όσο οικεία και γνωστά και αν είναι, αντιμετωπίζονται από το άτομο κάτω από μια νέα οπτική. Σαν να μην τα έχει συναντήσει ποτέ στο παρελθόν.

Στην #ενσυνειδητότητα η αποδοχή της όποιας εμπειρίας ή της κατάστασης χωρίς επίκριση, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Πρακτικά σημαίνει ότι μέσα από την εξάσκηση μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε ό,τι προκύπτει, και όπως είναι, ό,τι και αν είναι αυτό, ακριβώς όπως ο καθρέφτης αντανακλά ό,τι βρίσκεται εκεί. Και #στόχος είναι η απουσία κάθε προσπάθειας να προσθέσουμε, να αλλάξουμε, ή να βελτιώσουμε ό,τι συμβαίνει στην εμπειρία. Ωστόσο, σημαντικό είναι να διευκρινιστεί ότι μιλάμε για #αποδοχή, όχι παραίτηση. Μπορούμε να αποδεχόμαστε τα πράγματα όπως είναι και να εστιάζουμε σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε στην συνέχεια, ώστε να επιτευχθούν βήμα βήμα απαλά οι επιθυμητές αλλαγές.

Feet gently pressing on the ground
Βήματα απαλά στην αλλαγή.

Τι σχέση έχει η ενσυνειδητότητα με την ενσυναίσθηση;

Αυτές οι δύο έχουν άμεση σχέση επειδή όταν ακούμε-παρατηρούμε τόσο ελεύθεροι από τις σκέψεις-κριτικές, τότε είμαστε αυτόματα ικανοί για #ενσυναίσθηση, τόσο του εαυτού μας όσο και των συνανθρώπων μας. Η συχνή εξάσκηση στην ενσυνειδητότητα μπορεί να βοηθήσει στο να καλλιεργηθούν όλες εκείνες οι βασικές δεξιότητες, η αξιοποίηση των οποίων μπορεί να οδηγήσει τον καθένα στο να ζει τη ζωή που επιθυμεί. Πρόκειται για μια εσωτερική διεργασία η οποία μας βοηθά να αλλάξουμε ουσιαστικά τον τρόπο που χειριζόμαστε τόσο τις καθημερινές δυσκολίες, όσο και τα αναπόφευκτα προβλήματα που ίσως να αντιμετωπίζουμε. Το mindfulness δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι η φυσική και αναπόσπαστη ικανότητα του ατόμου να είναι πλήρως συνειδητό στο εδώ και τώρα, και στην πραγματικότητα δε, βρισκόμαστε σε αυτή την κατάσταση ελάχιστες στιγμές μέσα στη μέρα. Το θετικό είναι ότι είναι μια κατάσταση που μπορεί να καλλιεργηθεί. Με τακτική εξάσκηση μπορεί κάθε άτομο σταδιακά, να γίνεται όλο και πιο ενσυνείδητο στην καθημερινή του ζωή, καθώς έρχεται σε πλήρη επαφή με τα συναισθήματα και τις ανάγκες του.


Η σπουδαιότερη ίσως από τις βασικές δεξιότητες που καλλιεργούνται με την ενσυνειδητότητα, είναι η αυτο-συμπόνια ή αυτο-ενσυναίσθηση, η οποία αποτελεί και ένα από τα βασικότερα συστατικά της. Κάποιος επίσης που απευθύνεται σε θεραπευτή, επειδή βάλλεται από δυσφορικά συναισθήματα, ουσιαστικά αναζητά κατανόηση και βοήθεια για να ανακουφιστεί από όλο αυτό το βάρος που κουβαλά. Μια βασική και απαραίτητη λοιπόν δεξιότητα που χρειάζεται να έχει ο θεραπευτής όπως φυσικά και ο Coach, ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν και να χτίσουν μια αυθεντική και ειλικρινή σχέση με το άτομο που ζητά τις υπηρεσίες τους, είναι η ενσυναίσθηση. Αυτή είναι η ικανότητα κάποιου «να μπαίνει στα παπούτσια του άλλου», ώστε να μπορεί να κατανοεί, και να αισθάνεται τα προβλήματα και τις καταστάσεις μέσα από την οπτική του άλλου ανθρώπου. Το βασικότερο συστατικό της ενσυναίσθησης, όπως ορίζεται και στην ενσυνειδητότητα, είναι η συμπόνια. Καλλιεργώντας στη συνέχεια αυτή τη δεξιότητα το άτομο, τείνει να προσεγγίζει το ίδιο τον εαυτό του με ενσυναίσθηση και συμπόνια. Βρίσκει τρόπους να κατανοεί, να αντιλαμβάνεται και να αποδέχεται χωρίς να επικρίνει - βρίσκει τρόπους δηλαδή να #αγαπιέται!


Home Page

ANASANA

Επιστήμη

& Τέχνη

ANASANA από την Ευαγγελία Σερέτη

Mail: anasana.gr@gmail.com

Τηλέφωνο: 697-602-4760

  • Facebook